The Dark Knight

Nu har jag sett den på bio två gånger. H hade gratisbiljetter, S ville se filmen och vi fick med oss E och B också! Alla förutom S hade redan sett den, men det var värt det.

Att se Heath Ledger i rollen som The Joker är ren njutning. Vem lockade ner skratt från publiken? Jokern. Vem fick oss att fastna i handlingen? Jokern. Vem fick oss helt fascinerade i sitt skådespeleri? Jokern. Vem har dött av en överdos? Heath Ledger. Filmen hade aldrig gått så bra om han levde idag. Den hade fortfarande varit sjukt bra men Heath Ledger has höjts till skyn då detta är, så att säga, postumt utgivet. Inget illa om Ledger ändock, det är årets manliga huvudroll, en Oscar så självklar så att han aldrig kan vinna. Det brukar vara så, liksom. Knäppa folk man aldrig hört talas om vinner Nobels litteraturpris, folk som gjort roller i helt sjukt invecklade och knäppa rullar vinner Oscars. Jag tror inte Ledger vinner den. Han förtjänar den dock.

Ska göra som mina vänner på Stockholmsbrudarna och betygsätta filmen, på en skala 1 till 5. Jag kan heller inget annat göra än att ge den 5. Något annat vore ett brott mot mänskligheten. Det enda jag vill klaga på är att motorcykelns hjul är för breda för att den ska luta så smidigt som den gör. När det är mitt starkaste klagomål, då är filmen i övrigt sjukt bra.

Inga personliga påhopp
Ingen reklam
Ingen rasism
Inget 18+
Tycker du din kommentar är vettig? Skriv in den här:

Alias:
Spara Alias
E-mail: (visas inte)

Hemsida/Blogg:

Kommentar: